به طور کلی باید گفت شایعترین علت تکرار تست ها و یا جواب نادرست آزمایشات رعایت نکردن شرایط قبل از نمونه گیری است .لذا لازم است روز قبل از نمونه گیری به آزمایشگاه مراجعه کنید تا مسئول نمونه گیری و پذیرش شما را راهنمایی کند . در این مجال در خصوص برخی تستهای متفرقه مطالبی بیان میشود .

 

VMA

از 72 ساعت قبل از آزمایش از خوردن قهوه و شکلات ،وانیل و موز خودداری کنید.

 

PSA

از یک هفته قبل از نمونه گیری باید معاینه پروستات یا نمونه برداری از پروستات انجام نشده باشد.سابقه مشکل پروستات ،مصرف دارو برای پروستات را به اطلاع آزمایشگاه برسانید.از 48 ساعت قبل از نمونه گیری از انزال و دوچرخه سواری بپرهیزید.

 

کورتیزول

جهت نمونه گیری قبل از ساعت 8 در آزمایشگا ه باشید چون نمونه گیری باید راس ساعت 8 انجام شود مگر اینکه پزشک دستور خاصی به شما داده باشد.

 

پرولاکتین

دارو های مصرفی خود را به اطلاع آزمایشگا ه برسانید.تحریک سینه بر هر عنوان (شیر دادن ،معاینه سینه و…. )شب قبل از مراجعه نداشته باشید.صبح بعد از 2 ساعت از بیدار شدن باید نمونه گیری انجام شود لذابه این مورد دقت کنید.

 

پاپ اسمیر

این آزمایش برای بررسی تغییرات سلولی در مخاط گردن رحم انجام می شود و با این تست میتوان سرطان این ناحیه را زودتر تشخیص داد.جهت این آزمایش از 72 ساعت قبل دوش واژینال نداشته باشید.نمونه گیری هم در نباید در زمان قاعدگی یاچند روز قبل وبعد از خونریزی انجام شود.

 

آزمایشات غربالگری در زنان باردار

هدف از انجام این تست ها بررسی احتمال وجود سندروم داون و نقائص لوله عصبی در جنین است .بسته به نوع تست درخواست شده ،نمونه گیری باید در هفته 13-11 و یا 16 تا 21 هفتگی انجام میشود .سونوگرافی انجام شده باید به روز باشد و یک فرمی از طرف آزمایشگاه به شما داده میشود که لازم است اطلاعات ان به طور کامل و دقیق پر شود.