آزمایش مدفوع به چه دلیلی تجویز می شود؟ در بیشتر موارد این آزمایش را برای تشخیص وجود انگل یا قارچی مهمان در بدن بیمار، انجام می دهند. در بعضی موارد هم به خاطر فهمیدن این که در بدن بیمار آسیبی در دستگاه گوارش و یا حتی وجود آنالیزهای بیوشیمی صورت می گیرد.

نمونه گیری باید به گونه ای انجام شود که بتوان هرنوع انگلی را تشخیص داد و جداسازی نمود. همچنین نمونه باید در یک ظرف دهان گشاد تمیز قرار گیرد و درب ظرف محکم باشد تا رطوبت نمونه حفظ شود.

 

نکاتی در رابطه با آزمایش مدفوع:

توصیه های قابل ارائه به بیماران جهت بررسی نمونه آزمایش مدفوع از نظر ارگانیسم های بیماری زا و غیر بیماری زا:

در مواردی که اندازه گیری کمی یا کیفی چربی در آزمایش مدفوع مورد درخواست می باشد، بیمار نباید پیش از جمع آوری نمونه از شیاف یا مواد روغنی استفاده نماید.

۴ تا ۵ روز پیش از آزمایش مدفوع از درمان با روغن های کرچک یا روغن های معدنی، بیسموت، منیزیوم، ‌ترکیبات ضد اسهال، ‌تنقیه با باریوم و مصرف آنتی بیوتیک ها مگر به دستور پزشک معالج خودداری نماید.

نمونه آزمایش مدفوع باید در ظرف پلاستیکی که از طرف پلاستیکی که از طرف آزمایشگاه در اختیار مراجعین قرار می گیرد، ‌جمع آوری شود.

‌چنانچه فرد آزمایش دهنده بستری است، ‌نمونه را در یک ظرف خشک جمع آوری نموده و سپس با استفاده از چوب مخصوص (آبسلانگ)، ‌نمونه را به ظرف پرچسب دار آزمایشگاه منتقل نمایید.

نمونه آزمایش مدفوع نباید با دستمال کاغذی، ‌صابون، ادرار یا آب مخلوط شود. ادرار می تواند برخی از انگل های فعال را از بین ببرد

نمونه های مشکوک به اسهال خونی باید بلافاصله به آزمایشگاه ارسال گردند.

در صورت درخواست سه نوبت آزمایش مدفوع هر نوبت در یک روز یا یک روز در میان انجام شود و اگر فرد دچار یبوست باشد وی باید سه نمونه را حداکثر در فاصله زمانی ۱۰ روز جمع آوری کند، مگر آنکه مدت زمان دفع بیش از این باشد.

اگر نمونه آزمایش مدفوع ، اسهالی و لزج باشد باید سریعا ً به آزمایشگاه منتقل شود. ولی در مورد نمونه های معمولی و سفت، اگر امکان انتقال سریع به آزمایشگاه نباشد، نمونه را در محلی که نه سرد است و نه گرم، نگه دارید و فردای آن روز نمونه را به آزمایشگاه ارسال نمایید (نمونه را باید حداکثر تا ۲۴ بعد از نمونه گیری به آزمایشگاه منتقل کنید).

در صورت مشاهده کرم و هر مورد مشکوک به آزمایشگاه اطلاع دهید.

برای دادن نمونه آزمایش مدفوع احتیاج به ناشتا بودن نیست.

اگر درون قوطی مایع باشد مواظب باشید بیرون نریزد.

اگر دارو مصرف می کنید حتما در مورد داروهای مصرفی خود قبل از نمونه گیری با آزمایشگاه مشورت کنید. هم چنین اگر در طول دو هفته قبل از انجام آزمایش، داروهایی مانند تتراسایکلین و مترونیدازول مصرف نموده اید حتما به آزمایشگاه اطلاع دهید.