آزمایش فسفر یکی از آزمایش های روتین می باشد که برای اندازه گیری فسفر خون استفاده می شود. فسفر یک ماده ی معدنی در بدن است که با اندازه گیری آن می توان به مقدار فسفات پی برد.

فسفات نوعی یون محسوب می شود. این ماده از جمله مواد تشکیل دهنده ی غشاء سلولی است و سلول ها برای تامین انرژی به آن نیاز دارند.

بدن برای استحکام دندان و استخوان، توازن میان اسیدی و باز بودن، تقویت دستگاه عصبی و انعطاف ماهیچه ها به این ماده نیاز دارد. بیشتر فسفر مورد نیاز بدن در استخوان ها و بافت های بدن وجود دارد.

 

شرایط نمونه گیری:

آزمایش فسفر مربوط به آزمایشات بیوشیمی می باشد و برای انجام آزمایش نمونه ی خون وریدی مورد نیاز است. برای انجام این آزمایش نیاز است فرد ناشتا باشد. البته لازم به ذکر است ناشتایی به معنای عدم مصرف آب نمی باشد.

 

ناشتا بودن حداقل به مدت ۴ ساعت مورد نیاز است و قبل از آزمایش غذاهایی که حاوی مقدار کلسیم و فسفر است مانند لبنیات و تخم مرغ میل نکند.

 

تفسیر جواب آزمایش فسفر:

بالا بودن و پایین بودن سطح سرمی این ماده در آزمایش فسفر، نشانگر نوعی اختلال در بدن می باشد. همچنین عوارضی را در بردارد.

اگر میزان فسفر از سطح سرمی نرمال خود بالاتر باشد، خطر ابتلا به بیماری های کلیوی، اختلال عملکرد غدد داخلی، ازدیاد ویتامین د، کاهش منیزیم، بیماری کبدی، سوء تغذیه و ازدیاد کلسیم افزایش می یابد.

پایین بودن سطح سرمی فسفر می تواند منجر به ضعف، بی حالی، کمبود انرژی، خستگی، تندخویی و بی حوصلگی شود و خطر ابتلا به نرمی استخوان را افزایش می دهد.