بهترین آزمایشگاه بانوان کرج


بهترین آزمایشگاه بانوان کرج :  این را  بهتر است به خاطر داشته باشید که کوچک ترین پیشگیری می تواند شما را در برابر بسیاری  از بیماری ها  در امان نگه دارد اگر مرتب خود را  در بهترین آزمایشگاه بانوان کرج چک کنید می توانید از بروز بیماری هایی نظیر سرطان ، دیابت و پوکی استخوان در همان مراحل ابتدایی جلوگیری به عمل آورید .

 

بهترین آزمایشگاه بانوان کرج

 

آزمایش ها می توانند بیماری را قبل از این که حتی نشانه هایش  بروز کند تشخیص دهند . این که به چه نوع آزمایشی بیشتر نیاز دارید به سن ، سابقه خانوادگی ، سابقه سلامت خودتان و دیگر فاکتور های خطر بستگی دارد.


انواع آزمایش در بهترین آزمایشگاه بانوان کرج:


*آزمايش كلسترول در بهترین آزمایشگاه بانوان کرج :

بالا بودن كلسترول خون مي تواند باعث ايجاد پلاك و بسته شدن عروق شود . اين پلاك ها به تدريج طي سال ها بدون هيچ علامتي در رگ ها تجمع پيدا مي كنند و در نهايت باعث سكته قلبي يا مغزي مي شوند . براي اندازه‌ گيري كلسترول خون بايد 12 ساعت ناشتا باشيد و بعد آزمايش خون بدهيد .

 

در اين آزمايش که در بهترین آزمایشگاه بانوان کرج انجام می شود  بايد ميزان **كلسترول تام ،

**L D L يا كلسترول بد

** H D L يا كلسترول خوب و‌

**تري‌ گليسيريد تان را اندازه‌گيري كنيد . ميزان ايده‌ آل كلسترول تام و ‌تري گليسيريد زير 200 mg /d L است .

**ميزان H D L نيز بايد بيشتر از 60

**و  میزان L D L كمتر از 130 باشد . همه خانم هاي 20 تا 40 ساله بايد حداقل هر پنج سال يكبار از اين لحاظ بررسي شوند .

**از 40 تا  49  سالگي نيز هر دو سال يكبار و از 50  سالگي هر سال بايد آزمايش چربي خون بدهيد.

 

 

** اگر مي‌ خواهيد از ديابت پيشگيري كنيد تست قند بدهید :

يك‌سوم افراد مبتلا به ديابت نوع 2  از بيماري خود بي خبر هستند اين درحالي است كه ديابت مي تواند باعث بيماري هاي قلبي ، كليوي ، سكته ، آسيب هاي چشمي و. . . شود .

خبر خوب اين كه مي توان ديابت را با رژيم غذايي ، ورزش ، كاهش وزن و مصرف دارو تحت كنترل درآورد به خصوص اگر به‌ موقع تشخيص داده شود . براي اندازه‌ گيري قند خون بايد هشت ساعت ناشتا باشيد و بعد در آزمايشگاه يا در منزل با دستگاه قند خون آزمايش دهيد .

قند خون طبيعي بايد زير 100 باشد . قند بين 100 تا 125 نشانه مرحله پيش ديابت است.

**قند 126  يا بالاتر نيز نشانه ديابت است . تست آزمايشگاهي A 1 C هم ميانگين قند خون را در 2 تا 3 ماه اخير نشان ميدهد و ميزان طبيعي آن بايد بين 7/3 تا 3/5 باشد .

**همه خانمها بايد از 40 سالگي يكبار تست قند بدهند و اگر نتيجه آن طبيعي بود تا 49 سالگي هر دو سال يكبار آن را تكرار كنند

**بعد از 50 سالگي نيز بايد سالي يكبار آن را انجام دهيد . اگر هم فشار خون‌تان بالاي 5/13 روي 8  است يا در خطر ديابت هستيد بايد از 18  سالگي تست قند را شروع كنيد .

 

 

 

 

 انجام تست فشار خون در بهترین آزمایشگاه بانوان کرج:

اگر فشار خون شما کمتر از 120/80 میلی متر جیوه (m m H g) باشد ، باید از سن بیست سالگی به بعد حداقل سالی 1 یا 2 بار آن را بررسی کنید . در افرادی با شرایطی مانند :  چاقی که باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا می شود ، این عمل به چند بار در سال تغییر می کند . اگر بیماری قلبی یا زمینه‌ ای دارید ، باید این عمل را مداوم انجام دهید .

 

آزمایش های تشخیص ناباروری در زنان:

پزشک معالج شما در صورت وجود مشکل ناباروری برای تشخیص دلیل و انتخاب روش درمانی مناسب نیاز به انجام معاینات و آزمایش هایی دارد . بررسی نتایج آزمایش ها می تواند به پزشک  متخصص تان در انتخاب بهترین روش درمان ناباروری تان کمک کند.

 آزمایش های متداولی که متخصص برای بررسی علل ناباروری توصیه می کند آشنا خواهید شد.


سابقۀ پزشکی و معاینه:

اولین اقدام پزشک متخصص  در سنجش مشکل ناباروری ، بررسی کامل سابقۀ پزشکی و معاینۀ زنان است که شامل مراحل زیر می شود :

** گرفتن سابقۀ  ی عادت های ماهانه


**گرفتن سابقه ی  پزشکی ، بیماری ها و عمل های جراحی


**بررسی روش و زمان برقراری رابطۀ جنسی


**مشکلات مربوط به سبک زندگی مثل سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر یا قهوه


** بررسی دارو های مصرفی


پزشک بعد از دریافت اطلاعات امکان دارد  معاینات زنانه را برای بررسی مشکل دهانۀ رحم و واژن انجام دهد . هم چنین با توجه به نتایج سوابق پزشکی زن و هم چنین معاینات ، آزمایشهای تکمیلی برای مشخص شدن علت مشکل باروری و انتخاب روش درمان برای زن تجویز کند .

همچنین پزشک متخصص  ممکنست برای مرد نیز آزمایش آنالیز اسپرم تجویز کند یا او را نیز برای معاینه به پزشک متخصص ارجاع دهد.

 

 

آزمایش بررسی سطح هورمون ها:


متخصص  معمولاً برای زنانی که مشکل باروری دارند ، آزمایش های خونی را به منظور بررسی سطح هورمون های مؤثر در باروری درخواست می کند .

در این آزمایش های خون ، سطح هورمون های هیپوفیزی ، تخمدانی و تیروئیدی شامل :  ( هورمون‌ های l h، f sh، پروژسترون ، تستسرون ، پرولاکتین و تیروئید اندازه‌گیری می شود . انجام این آزمایش های هورمونی به پزشک متخصص برای بررسی ذخیرۀ تخمدان یعنی تعداد فولیکول ها و همچنین کیفیت تخمک ها و همچین بررسی وجود سایر مشکلاتی کمک خواهد کرد که ممکن است در فرایند تخمک‌ گذاری تأثیرگذار باشد.

برای بررسی سطح هورمون f s h : پزشک متخصص آزمایش خون روز سوم عادت ماهانه را تجویز می کند . در این آزمایش ، سطح هورمون f s h و سایر هورمون‌ ها مانند:  l h، پرولاکتین ، استرادیول e 2 در روز3 عادت ماهانه اندازه‌ گیری می شود.

بالا بودن سطح f s h و l h می تواند بیانگر نارسایی زودرس تخمدان باشد . بالا بودن l h و کم بودن f s h می تواند نشان‌ دهندۀ سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک یا مشکل در فاز لوتئال عادت ماهانه باشد .

هم چنین ممکن ست آزمایش تعیین سطح هورمون های دیگری مثل : اینهیبین b و آنتلی‌ مولرین یا a m h را درخواست دهد . این آزمایش ها نیز برای بررسی ذخایر تخمدان و عملکرد تخمدان به پزشک متخصص کمک خواهد کرد .

بررسی سطح پرولاکتین و هورمون های تیروئید نیز اهمیت دارد . این هورمون ها ‌می تواند به طور غیرمستقیم در میزان باروری تأثیر بگذارند . پزشک  متخصص ممکن است همراه با آزمایش هورمونی ، انجام آزمایش هایی برای بررسی بیماری های خود ایمنی یا دیابت را نیز درخواست کند .

 

 

تست پاپ اسمیر:

 

 


از سن 21 سالگی تا سن 65 سالگی ، هر 3 سال یک ‌بار باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید . در پاپ اسمیر ، دکتر  متخصص شما با استفاده از یک اسپکولوم ، سلول ها را از گردن رحم با یک قلم کوچک می گیرد و این سلول ها را برای تغییراتی که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود ، بررسی می کند . اگر شما 30 سال یا بیشتر دارید ، می توانید هر5  سال یک بار آن را آزمایش کنید .

 

عبارت "نرمال" برای زنان با مردان ممکن است متفاوت باشد:

اگر نتیجه آزمایش خون خود را با فردی از جنس مخالف مقایسه کنید، تفاوت ها را خواهید دید. به عنوان مثال میزان طبیعی گلبول قرمز در نمونه شمارش کامل خون برای مردان بین 5 تا 6 میلیون در میکرولیتر و برای زنان بین 4 تا 5 میلیون است.

 

 

آیا اعتبار آزمایش ها از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متفاوت است؟

تکنیسن های آزمایشگاه نتایج آزمایش خون تان  را با مقادیر نرمال آزمایشگاه خود می سنجند . محدوده نرمال هر آیتم در هر آزمایشگاه با توجه به نتایج گرفته شده از مراجعه کنندگان به آن آزمایشگاه تعیین می شود.

طبق گفته سازمان غذا و دارو ، این محدوده نرمال امکان دارد  با محدوده نرمال آزمایشگاه دیگر متفاوت باشد . پس اگر گزارش آزمایش خون قبلی تان با بعدی متفاوت بود تعجب نکنید ، امکان دارد این تفاوت به آزمایشگاه مربوط باشد .

 

 

ممکن است نتیجه آزمایش اشتباه ها مثبت باشد:

اولین آزمایش غربالگری برای یک بیماری اغلب باید با آزمایش دومی تایید شود . باید از آزمایش های مشخص تری برای یافتن نتایج دقیق و معنی دار استفاده کرد . نمونه ای از این آزمایش ها تست سریع HIV است که اغلب دقت کافی را داراست اما به ندرت امکان دارد به اشتباه مثبت اعلام شود .

باید تست های خاصی انجام دهید که میزان پادتن ها را اندازه گیری نماید، زیرا ممکن است فردی دچار بیماری های سیستم ایمنی مثل آرتریت روماتوئید یا میلوم مالتیپل باشد و بدن او تولید آنتی بادی هایی کند که با نتایج تست تداخل ایجاد نماید .