بهترین آزمایشگاه در کرج


بهترین آزمایشگاه در کرج : آزمایشگاه به محیطی گفته می شود که در آن آزمایش انجام می شود . آزمایشگاه ها انواع مختلفی دارند . امروزه در همه ی صنایع و رشته های گوناگون آزمایشگاه جایگاه مناسب و حائز اهمیتی محسوب می شود البته ناگفته نماند ازمایشگاه بخش پر هزینه در هر مجموعه ای به حساب می آید.

ازمایشگاه عموما در بخش پزشکی به جای آزمایش بر روی 12 سی سی خون تنها با یک قطره خون یا یک تار مو می شود ویژگی های یک فرد  کامل را مشخص کرد و تمام ژنوم آن فرد را معین کرد.

 

 

آزمایش های ژنتیک چیست؟

آزمایش ها یا تست های ژنتیک نوعی آزمایش پزشکی اند که تغییرات کروموزوم ها ، ژن ها یا پروتئین ها را شناسایی می کند . نتایج یک تست ژنتیک می تواند یک بیماری ژنتیکی مشکوک را تایید یا رد کند و یا به تعیین شانس یک شخص برای انتقال یا ایجاد یک ناهنجاری ژنتیکی کند . 

 

برخی از روش های قابل استفاده برای تست‌های ژنتیک در بهترین آزمایشگاه در کرج عبارتند از :

**تست های ژنتیک مولکولی یا  همان تست های ژنی که ژنها را بصورت منفرد یا طول کوتاهی از DNA برای شناسایی اختلافات یا جهش هایی که منجر به یک ناهنجاری ژنتیکی می شود مطالعه می کند.

**تست های ژنتیکی کروموزومی کل کروموزوم یا طول های بلندی از DNA را برای وجود تغییرات ژنتیکی بزرگ نظیر یک نسخه اضافی از یک کروموزوم ، که سبب بیماری ژنتیکی شود آنالیز می کنند .

**تست های ژنتیکی بیو شیمیایی مقدار یا سطح فعالیت پروتئین ها را مطالعه میکند ، اختلال در هر کدام نشان دهنده‌ ی تغییراتی در DNA است که منجر به یک ناهنجاری ژنتیکی می شود .

**تست های ژنتیک داوطلبانه است . از آنجا که انجام تست هم مزایا و هم محدودیت و ریسک هایی دارد ، تصمیم در مورد تست دادن یک تصمیم کاملا شخصی و بسیار پیچیده است .

 

بهترین آزمایشگاه در کرج

 

 

تست های ژنتیک که در بهترین آزمایشگاه در کرج انجام می شود چند نوع هستند؟

بهترین آزمایشگاه در کرج : تست های ژنتیکی اطلاعاتی در مورد ژن ها و کروموزوم های افراد  فراهم می کند .

 

انواع موجود تست ها عبارت است از :

 

**غربال گری نوزاد تازه متولد شده در بهترین آزمایشگاه در کرج:

غربالگری نوزاد تازه متولد شده پس از تولد جهت شناسایی ناهنجاری های ژنتیکی که در مراحل اولیه زندگی قابل درمان ست استفاده می شود. در حال حاضر تمام ایالت ها نوزادان را برای فنیل کتون اوری که یک ناهنجاری ژنتیکی است که در صورت درمان نشدن سبب ناتوانی ذهنی می شود و کم کاری تیروئید مادرزادی *ناهنجاری غده تیروئید* تست می کنند .

 

 

**تست های تشخیصی چیست؟

تست های تشخیصی که در بهترین آزمایشگاه در کرج انجام می شود برای شناسایی یا رد یک بیماری ژنتیک یا بیماری کروموزومی خاص در بیمار مورد  استفاده قرار می گیرد . در اکثر موارد وقتی یک بیماری خاص بر مبنای نشانه‌ های فیزیکی مشکوک است ، این تست برای تایید تشخیص استفاده می شوند.

تست های تشخیصی قبل از تولد یا در هر زمانی از دوره زندگی فرد قابل اجرا هستند ، اما برای همه ژنها یا تمام بیماریهای ژنتیکی وجود ندارد. نتایج تست تشخیصی می توانند بر انتخاب بیمار در مورد مراقبت های سلامت و مدیریت ناهنجاری هایش اثر بگذارند .

 

 

**تست شناسایی ناقل ها به چه صورت است؟

تست حامل ها برای شناسایی افرادی است که یک نسخه جهش یافته از ژنی را حمل می کند که اگر در دو نسخه وجود داشته باشد سبب یک ناهنجاری ژنتیکی می شود.

این نوع تست به افرادی که سابقه خانوادگی یک ناهنجاری ژنتیکی دارند و برای افرادی در گروه‌ های قومیتی خاص با ریسک بالای یک بیماری ژنتیکی اختصاصی توصیه می شود . اگر هر دو والد تست می دهد ، نتایج تست می تواند اطلاعاتی در مورد ریسک یک زوج برای داشتن کودکی با یک بیماری ژنتیکی نیز ارائه دهد .

 

بهترین آزمایشگاه در کرج

 

** انجام تست والدین:

تست والدین برای تشخیص تغییراتی قبل از تولد در ژن های جنین یا کروموزوم هایش استفاده می شود . اگر ریسک بالای این موضوع وجود داشته باشد که نوزاد دچار یک ناهنجاری ژنتیکی یا کروموزومی خواهد شد ، این نوع تست طی بارداری توصیه می شود .

در برخی موارد ، تست والدین می تواند برای تصمیمگیری در مورد بارداری عدم قطعیت یک زوج را کاهش دهد یا به آن ها کمک کند . اما این تست تمام ناهنجاری های ارثی ممکن و نقایص تولد را شناسایی نمی کند.

 

تست‌های پیش از لانه گزینی چگونه صورت می گیرد ؟

تست های سلامت جنین پیش از لانه گزینی ، که هم چنین تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی (P G D) نامیده می شوند ، یک تکنیک اختصاصی است که می تواند ریسک داشتن کودکی مبتلا به ناهنجاری ژنتیکی یا کروموزومی خاص را  تا حدود چشم گیری کاهش دهد.

 

 

این تست برای تشخیص تغییرات ژنتیکی در جنین هایی که با تکنیک های کمکی تولید مثلی مانند لقاح مصنوعی تولید می‌شوند استفاده می شود.

 

لقاح مصنوعی شامل  :

برداشتن سلول های تخمک از تخمدان زن و لقاح دادن آن ها با سلول های اسپرم خارج از بدن ست. برای انجام تست پیش از لانه گزینی ، تعداد کمی از سلول های جنین برداشته شده و برای تغییرات ژنتیکی خاص تست می شوند . فقط جنین هایی که این تغییرات را نداشته باشند برای شروع بارداری در رحم کاشته می شوند .

 

 

تست های ژنتیک چطور انجام می شوند؟

بهترین آزمایشگاه در کرج

زمانی شخصی تصمیم می گیرد که تست ژنتیک انجام دهد ، یک متخصص ژنتیک پزشکی ، پزشک مراقبت های اولیه ، متخصص یا پرستار می توانند دستور این تست ها را برای او بنویسد.

تست های ژنتیک اغلب به عنوان بخشی از یک مشاوره ژنتیک انجام می شوند تست های ژنتیک بر  روی  :* نمونه خون * مو * پوست * مایع آمنیوتیک _مایعی که جنین را طی حاملگی احاطه می کند* یا بافت های دیگر انجام می شوند.

برای مثال یک روش به نام بوکال اسمیر از یک برس کوچک یا سواب پنبه ای برای جمع آوری نمونه سلول ها از درون سطوح گونه استفاده می کند. این نمونه به بهترین آزمایشگاه در کرج  ارسال می شود و تکنسین ها تغیرات اختصاصی در کروموزوم ، DNA  یا پروتئین ها بسته به ناهنجاری مشکوک را جستجو می کنند.

بهترین آزمایشگاه در کرج  نتایج را به صورت مکتوب برای پزشک متخصص  یا مشاور ژنتیکی که دستور آن را نوشته گزارش می کنند ، یا مستقیما در صورت درخواست به بیمار داده می دهد.

تست های غربالگری نوزادان روی مقداری کمی از نمونه خون که از پاشنه پای نوزاد گرفته می شود انجام می گیرد. برخلاف سایر انواع تست های ژنتیک ، معمولا والدین در صورتی نتایج را دریافت خواهند کرد که تست مثبت باشد.

اگر نتایج تست مثبت باشد ، برای تعیین این که آیا نوزاد ناهنجاری ژنتیکی دارد یا خیر تست های بیشتری مورد نیاز است. قبل از اینکه فردی تست ژنتیکی بدهد ،  بسیار مهم است که او روش تست ، منافع و محدودیت های تست و عواقب احتمالی نتایج آن تست را بداند. فرایند آموزش یک فرد در مورد تست و اجازه گرفتن از او را رضایت آگاهانه می گویند .

 

 

در چه مواردی مشاوره ژنتیک مورد نیاز است؟


**در زمان  تصمیم برای ازدواج


**در زمان تصمیم برای بارداری


**خانم های باردار یا زوج هایی که در حال برنامه ریزی برای بارداری هستند و سابقه خانوادگی یک بیماری ژنتیکی دارند .


**نتایج آزمایش غیر طبیعی در زمان غربالگری بارداری


**حاملگی در سنین بالا ی والدین


**ابهام  در جنسیت نوزاد


** سابقه  داشتن کودکانی  دارای سابقه ناهنجاری خانوادگی ، بیماری های عصبی ، خصوصیات فیزیکی غیر طبیعی و نقص های زایمان


**سابقه ی ابتلا به سرطان در خانواده هستند .


** خانواده هایی که در آن ها سرطان در سنین پایین وجود دارد .


** در صورتی که یک سرطان نادر تشخیص داده می شود .

 

 

 

 

تست غربالگری نوزادان چگونه است؟

غربالگری نوزادان دقیقا بعد از تولد آن ها انجام می شود تا اگر اختلال ژنتیکی در آن ها یافت شد بتوانند در همان مراحل اولیه آن را درمان کنند . سالانه در امریکا میلیون ها نوزاد این آزمایش را انجام می دهند .

یکی از مهم ترین تست ها برای تشخیص بیماری فنیل کتونوری که یک نوع اختلال ژنتیکی که اگر درمان نشود منجر به عقب ماندگی ذهنی می شود ، می باشد . همچنین آزمایش هایی نیز برای بررسی اختلالات غده ی تیروئید نیز انجام می گیرد .

 

اگر تست غربالگری نوزادی منفی شود چه اتفاقی می‌افتد ؟

طی 2 تا 3 هفته پس از انجام تست غربالگری نوزاد، نتایج برای مطب پزشک نوزاد یا کلینیک ارسال می‌شود. نتایج منفی بدان معنی است که تمام تست‌ها در محدوده طبیعی قرار داشته است و نشان دهنده ریسک هیچ گونه بیماری نیستند.

عبارات دیگر برای نتایج منفی عبارت است از قبول، در محدوده، طبیعی. در بیشتر موارد خانواده‌ها از جواب منفی مطلع نمی شوند. اگر والدین می‌ خواهند مطمئن شوند که نتایج منفی بوده است می‌ توانند با تامین کننده خدمات درمانی نوزاد تماس بگیرند. معمولا تست دیگری پس از آن نیاز نیست. 

 

 

 

آزمایش های  قبل از لقاح:

آزمایش های قبل از پیوند ، که( P G D  ) نیز نامیده می شود نوعی تکنیک خاص است که می تواند ریسک داشتن کودکی مبتلا به اختلالات ژنتیکی و کروموزومی را کاهش دهد .

این مورد برای تشخیص تغییرات ژنتیکی در جنین هایی که با استفاده از تکنیک های تولید مثل کمکی مانند لقاح آزمایشگاهی به دنیا می آیند ، استفاده می شود .

لقاح آزمایشگاهی شامل برداشتن سلول های تخمک از تخمدان های زن و لقاح آن ها با سلول های اسپرم در خارج از بدن است . برای انجام آزمایش های قبل از پیوند ، مقدار کمی از سلول های رویان (جنین) برداشته می شود تا وجود هرگونه اختلالات ژنتیکی در آن مشخص شود . فقط رویان هایی که تغییرات ژنتیکی و اختلالی ندارند برای بارداری به رحم زن منتقل می شوند .