بهترین آزمایشگاه محمد شهر کرج


بهترین آزمایشگاه محمد شهر کرج : امروزه یکی از روش های تشخیص بیماری ها ،  انجام آزمایش های ابتدایی خون یا پانل خونی است . آزمایش خون می تواند علامت های بیماری ها ، مواد زائد درون خون و … را تشخیص می دهد .

 

بهترین آزمایشگاه محمد شهر کرج

 

با یک ویزیت پزشکی و یک آزمایش خون ساده که پزشک معالج  بعد از معاینه بالینی تجویز می کند ، می توانید از وضعیت سلامتی خودتان با خبر شوید البته بعد از گرفتن جواب آزمایشات احتمالا چیزی از آن متوجه نمی شوید و حتما باید از یک پزشک متخصص  کمک بگیرید ،  البته اگر اطلاعات خود را در این زمینه بیشتر کنید ، قطعا  می توانید برگه آزمایش خود را براحتی بخوانید و تفسیر کنید . 

 

علت تست آزمایش و تفسیر آن:

بهترین آزمایشگاه محمد شهر کرج : در بیشتر مواقع تفسیر نتایج آزمایشات  خود و یا اطرافیانمان  برای ما مهم است ، وجود علامت های اختصاری در مورد نقش بعضی از مواد شیمیایی که در بدن موجودند ، باعث سردرگمی بیشتر ما می شوند .

البته امروزه جداول نتیجه آزمایشات خون همراه با رفرنس و مرجع هستند که کار ما را برای بررسی راحت تر کرده است ، اما اغلب بیماران روی نتیجه آزمایشات خود را بسیار حساس هستند و می خواهند هرچه سریع تر در مورد آن با پزشک معالج خود صحبت کنند.


تست آزمایش خون در اغلب موارد برای بررسی بیماری و یا یک مشکل خاص در بدن افراد است . در بعضی موارد تغییراتی در خون به وجود می آید که تنها با آزمایش خون مشخص می‎ شوند و ممکن است در صورت متوجه نشدن آن در دراز مدت باعث به وجود آمدن اختلال و بیماری در شخص شوند .

 


امروزه نتایج آزمایشات خون به صورت تفکیک شده به صورت :

بیوشیمی ، همائولوژی ، ارزیابی هورمون‌ها و لیمونولوژی ارائه می‌ شوند. مواردی مانند :  چربی خون ، قند خون ، اوره و به صورت کلی نتایج تغذیه بر روی خون ، در قسمت بیوشیمی قابل مشاهده هستند .

 

 

آزمایش گروه های خونی:

 

بهترین آزمایشگاه محمد شهر کرج

 


در پلاسمای خون انسان عناصری وجود دارند که به آن ها ”  آ گلوتاسیون ” می گویند و این خاصیت را دارند که اگر سلول خونی خارجی وارد خون شود آن ها را به هم چسبانده و منعقد و بالاخره متلاشی می کند .خون اشخاص به چهار گروه تقسیم می شوند.

 

گروه خونی A : 

پلاسمای این گروه دارای آگلوتین مخصوص برای بهم چسباندن گو یچه های گروه B است .

گروه خونی B :

پلاسمای این گروه دارای آ گلوتین مخصوص برای بهم چسباندن گویچه های گروه A است .

گروه خونی AB :

پلاسمای این گروه دارای آگلوتین مخصوص برای بهم چسباندن گو یچه های گروه AB است.

گروه خونی O :

پلاسمای این گروه دارای آگلوتین مخصوص برای به هم چسباندن گویچه های گروه O است.وقتی به بیماری خون تزریق می شود باید آن خون هم گروه بیمار باشد و یا از نوعی باشد که عمل آگلو تاسیون بین خون بیمار و خون دهند موجود باشد در این حالت خون داده شده با خون بیمار موافق است.

 

چه زمانی برای انجام آزمایشات خون مناسب تر است؟

زمان انجام آزمایش خون در بهترین آزمایشگاه محمد شهر کرج ، در هر آزمایشی متفاوت است . برای مثال : زمان انجام آزمایش کورتیزول هشت صبح و یا 4 بعد از ظهر و یا تست قند خون به صورت ناشتا ، باید در موقع صبح و بصورت کاملا ناشتا حداقل 8 ساعت انجام گیرد .

 

زمان انجام آزمایش خون:

همانطور که در توصیه‌ های بهداشتی همه سازمان‌ های ملی و جهانی اعلام می‌ شود، همه افراد مخصوصاً افراد بالای ۴۵ سال بهتر است هر ۶ ماه یک بار آزمایش خون بدهند و از سلامت خود اطمینان یابند.

بهترین زمان آزمایش در طول شبانه روز، بستگی به نوع آزمایش شما دارد. برای مثال آزمایش قند خون ناشتا باید حداقل بعد از ۴ ساعت ناشتایی در ساعات اولیه صبح انجام شود.

انجام آزمایش‌ های هورمونی مربوط به آندروژن‌ ها بهتر است در روزهای ابتدایی هفته اول سیکل جنسی خانم‌ ها انجام شود. همین طور توصیه می‌ شود خانم‌ ها حداقل ۴۸ ساعت قبل از آزمایش، قرص‌ های دارای هورمون‌ های جنسی مخصوصاً قرص‌ های ضد بارداری مصرف نکنند.

 

 

چگونگی تشخیص کم‌ خونی در بهترین آزمایشگاه محمد شهر کرج:

با در نظر گرفتن مقادیر گلبول های قرمز ، هماتوکریت و میزان هموگلوبین خون می توان به کم‎ خونی پی برد . هم چنین آزمایش c b c به تشخیص این عامل کمک می کند .

 

 

آزمایش چربی خون برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از مهم ترین عوامل گرفتگی رگ های قلب ، وجود چربی خون بالا است . به افراد بالای 20 سال توصیه می شود هر سال 1 بار این آزمایش را انجام دهند تا خون از نظر کلسترول تام ، کلسترول خوب ، کلسترول بد و تری گلیسیرید مورد آزمایش قرار گیرد .

در صورتی که چربی خون متعادل باشد تا سن چهل سالگی هر پنج سال یک بار ، بعد از 40 سالگی هر 2 سال یک بار و بعد از 50 سالگی سالی یک بار توصیه می شود .

 

 


تشخیص بالا بودن چربی خون با انجام آزمایش خون:

عامل اصلی چربی خون :  میزان تری گلیسرید خون است . به طور مثال :  تری گلیسرید بالای چهار صد میلی‌ گرم در دسی لیتر و هم چنین کلسترول بالای دویست و چهل میلی ‎گرم در دسی لیتر باشد ، چربی خون بالا محسوب می شود .


آزمایش تیروئید:

برای تشخیص پر کاری و یا کم کاری غده تیروئید ، آزمایش تیروئید و بررسی میزان هورمون های زیر توصیه می شود :


**T 3 (میزان نرمال در افراد  بالغ  0.52 تا 1.85 نانو گرم در میلی ‎لیتر )


**T 4 ( میزان نرمال در افراد بالغ 4 تا 13  میکرو گرم در دسی ‎لیتر)


**T SH ( میزان نرمال در افراد بالغ  0.32 تا  5.2 میکرو یونیت در میلی‌ لیتر )

 

تشخیص اختلالات کبدی با استفاده از آزمایش خون:

برای بررسی اختلالات کبدی و همی‎طور هپاتیت ، آزمایشات ساده کبدی مانند زیر است : 


**S G PT :  ( میزان نرمال در خانم ها پایین تر از 31 واحد در لیتر ، در آ قا یان پایینتر از 41 واحد در لیتر )


**S G O T :  ( میزان نرمال در خانم ها پایین‌ تر از 31 واحد در لیتر ، در مر دان پایینتر از 37 واحد در لیتر )


از عوامل میزان افزایش آزمایشات بالا می توان به عفونت های ویروسی ( هپاتیت ) و یا مصرف بعضی از دارو ها که به کبد آسیب می رسانند اشاره کرد .

 


تشخیص مقدار قند خون با استفاده از آزمایش خون:

تست قند خون به وسیله آزمایش خون در بهترین آزمایشگاه محمد شهر کرج در بصورت ناشتا انجام  می شود . قند خون ناشتا و نرمال مقداری بین 70  تا  99 میلی ‎گرم در دسی  ‎لیتر است . فردی که دچار دیابت خون می شود ، قندی بالاتر از 126 به صورت ناشتا را داراست.

افرادی دیگر در موقعیت پیش دیابت قرار دارند ، این افراد قند خونی بالغ بر 100 تا 126 را در آ زمایش خود مشاهده می کنند . برای بررسی میزا ن قند خون ، آزمایش H b A 1 C توصیه می شود که در طی دوره‌ ای مشخص ، قند خون کنترل می شود و اگر میزان آن از 90 % بالا تر شود نشان گر قند خون بالاست .

 


آزما یشات هورمونی:

پزشک معالج بسته به نوع تشخیص ، برای اندازه‎ گیری هورمون از آزمایشات هورمونی استفاده می کند . هورمون های بدن انسان دارای طیف وسیعی هستند.

 

مهم ‎ترین آن ها عبارتند از :


**هورمون های تیروئید


** هورمون بارداری (B H C G)


** هورمون های جنسی ( در خانم ها L H ,F SH و در آقایان P SA )

 


چه عواملی در نتایج آزمایش خون دخیل هستند:

عوامل زیادی در نتیجه آزمایش خون دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
* ورزش کردن
* مصرف دارو ها
* اضطراب و استرس
* بارداری
* زمان خون‎ گیری (صبح یا شب)
* ناشتا نبودن
* تروما

*  افسردگی

 


نکاتی در مورد رژیم غذایی قبل از انجام آزمایش خون:


** قبل از تست آهن نباید از گوشت قرمز و غذا های حاوی آهن مصرف کرد .


**مصرف الکل قبل از آزمایش های کبدی باعث به وجود آمدن اختلال در نتیجه‎ گیری می شود .


**دو تا سه روز پیش از انجام آزمایش نیتروژن اوره خون (BUN) باید از مصرف گوشت خودداری نمود.


** یک هفته قبل از انجام آزمایش کلسترول خون باید رژیم غذایی روزانه خود را داشته باشید و منع مصرف چربی نداشته باشید .

 

 

 

میزان خطا در آزمایش های  خون چه مقدار است؟

امروزه با داشتن ابزار آلات دقیق و انجام آزمایش ها  به صورت اتوماسیون دستگاهی و کنترل کیفی و کا لیبراسیون دستگاه های آزمایشگاه ها ، میزان اشتباه و خطا به حداقل رسیده است .

**نتایج غیر طبیعی بودن آزمایشات همیشه دلیل بر بیماری نیست.


**5 درصد از افراد سالم ، ممکن است یک آزمایش غیر طبیعی داشته باشند پس خارج از محدوده بودن جواب یک آزمایش ، همیشه دلیل یک بیماری نیست .

 

 

 

آیا زمان نمونه گیری هم در صحت جواب آزمایش تاثیرگذار است ؟

بعضی از مواد در بدن دارای تغییرات شبانه روزی اند و سطح آن ها در خون در ساعت های مختلف بالا و پایین می شود . بنابراین ، برای آزمایش این مواد باید در ساعت های خاصی نمونه گیری کرد به طور مثال :  برای کورتیزول در ساعت 8 صبح و 4 بعدازظهر نمونه گیری می شود .

برخی از مواد در بدن نیز بسته به زمان خواب و بیداری تغییر می کنند و لازم است در زمان مشخصی پس از بیدار شدن نمونه گیری انجام شود به طور مثال برای آزمایش تستوسترون باید در نزدیک ترین زمان به بیدارشدن فرد ( در ساعت 7 صبح نمونه گیری کر انجام شود، ولی برای آزمایش پرولاکتین باید حدود 3 ساعت پس از بیدار شدن نمونه گیری انجام شود .)

 

آیا بارداری و قاعدگی هم از عوامل تاثیرگذار است ؟

در بارداری ، سطح برخی مواد در بدن تغییر می کند به طور مثال  تعداد گلبول های سفید خون افزایش و تعداد گلبول های قرمز کاهش پیدا می کنند اگر زنی باردار است باید این مساله را به آزمایشگاه اطلاع بدهد تا آزمایشگاه در برگه جوابش ، محدوده های طبیعی مربوط به دوران بارداری را گزارش کند.

 

 

 


سطح برخی مواد مانند هورمون های ( LH و FSH )  نیز از آغاز تا پایان دوره ماهانه به طور منظم بالا و پایین می رود . بنابراین زنان باید روز شروع آخرین خونریزی ماهانه را به آزمایشگاه اطلاع بدهند تا در برگه جواب آن ها ثبت شود و پزشک  بتواند نتیجه آن آزمایش ها را با توجه به ((محدوده های طبیعی)) بررسی کند .

اطلاعاتی مانند : دارو های مصرفی / سن/ بارداری/ تاریخ شروع دوره ماهانه و سابقه بیماری ها باید به آزمایشگاه اطلاع داده شوند .

 

 

شاید این سوال برای خیلی از شما پیش آمده باشد که به کدام آزمایشگاه برای انجام آزمایش مراجعه کنیم؟

  • نوع آزمایش: بعضی از آزمایشگاه ها فقط آزمایش های خاصی را انجام می دهند مثلا آزمایش های ویروس شناسی یا ژنتیک و از پذیرش سایر آزمایش ها معذور هستند.

  • ظرفیت کار: اگر چه هنوز آزمایشگاه های ایران سطح بندی و تعریف ظرفیت کاری نشده اند و آزمایشگاه ها هم سعی می کنند که تمامی مراجعین را پذیرش و سرویس بدهند ولی در هر صورت ازدحام مراجعین حداقل در قسمت های غیر فنی مشکلاتی را برای مراجعین می تواند ایجاد نماید که این مسئله در بخش های دولتی با توجه به عدم ظرفیت سازی مناسب برای مردم ملموس تر است ضمن این که در قسمت های فنی نیز امکان دارد ضرایب خطا در کار را افزایش دهد.

 

  • کیفیت انجام آزمایش: ارائه نظر و بررسی کیفیت انجام آزمایش در آزمایشگاه ها خصوصا برای افراد فاقد تخصص آزمایشگاهی کار سخت و تقریبا ناممکنی است. محصول آزمایشگاه گزارشی است که شامل اعداد و متونی که وضعیت داخلی بدن انسان را توضیح می دهند. به عبارتی وضعیت یک موجود بیولوژی زنده که در هر لحظه بنا به عوامل داخلی و خارجی مدام در حال تغییر است به صورت اعداد ریاضی گزارش می شود و مقایسه این اعداد با یکدیگر همیشه صحیح نمی باشد.