بهترین آزمایشگاه پاتولوژی کرج

بهترین آزمایشگاه پاتولوژی کرج  یا همان یک آزمایشگاه پزشکی یا آزمایشگاه بالینی است که ازمایشات پاتولوژی بالینی بر روی نمونه های بالینی انجام می دهد ،تا اطلاعات مربوط به سلامت یک  فرد بیمار را برای تشخیص ، درمان و پیشگیری از بیماری به دست آورد.

برای همه ما پیش آمده که  که پزشکتان با مشاهده‌ ی برخی علائم بیماری، انجام آزمایش خون را ضروری می داند آزمایش های خون در آزمایشگاه های طبی بیمارستان ها یا آزمایشگاه های خصوصی و مستقل از مراکز درمانی و بهداشتی انجام می شود.

 

 

بهترین آزمایشگاه پاتولوژی کرج

 

به همین خاطر بازدید از یک آزمایشگاه طبی می تواند پیش‌ نهاد سودمندی برای آشنایی بیشتر شما با امکانات آزمایشگاه و موارد قابل تشخیص در آزمایش خون وهم چنین  نحوه‌ ی نتیجه‌ گیری از گزارش آزمایش باشد.

آزمایشگاه‌ ها شامل بخش های مختلف با وظایف مختلف است . بسیاری از آزمایشگاه ها از بخش های  : هماتولوژی ، بیوشیمی ، بانك خون ، میكروب‌ شناسی ، ایمونولوژی ، سرولوژی و … برخوردارند.

 

آزمایشگاه پاتوبیولوژی:

آزمایشگاه پاتوبیولوژی :  یکی از تخصصی ترین آزمایشگاه های تشخیص درمانی می باشد که حتما تا کنون این کلمه را شنیده اید و شاید به یکی از این آزمایشگاه ها سر زده باشید .

در کشورمان امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع آزمایشگاه ها برای درمان و تشخیص انواع بیماری ها وجود دارد مانند :  آزمایشگاه تشخیص طبی ، آزمایشگاه ژنتیک ، آزمایشگاه پاتوبیولوژی ، آزمایشگاه پاتولوژی و… که آزمایشگاه پاتوبیولوژی نسبت به پاتولوژی دارای گستردگی بخش ها ، فضا و امکانات و دستگاه ها می باشد. 

برخی از آزمایشگاه های امروزه  که  پیشرفته هم هستند و هم از نظر فضا و هم از نظر دستگاه ها گسترده تر هستند و این امکان را دارند که هم آزمایش های پاتولوژی را انجام دهند و هم آزمایش های تشخیص طبی را برای بیماران انجام دهند .

به این نوع آزمایشگاه ها ، آزمایشگاه های پاتوبیولوژی می گویند. در این توع از مراکز متخصصان حرفه ای  مختلفی با مدارک متفاوت دور هم جمع شده اند تا مجموعه با ارزش آزمایشگاهی را ایجاد کنند افرادی با مدارک میکروبیولوژی ، علوم آزمایشگاهی و …

 

تفاوت آزمایشگاه پاتولوژی و آزمایشگاه پاتوبیولوژی:

آزمایشگاه پاتوبیولوژی محلی برای بررسی بیماری ها از طریق ترشحات ، مایعات و گازها است . تفاوت اصلی آزمایشگاه پاتولوژی با آزمایشگاه پاتوبیولوژی اینگونه است که ، آزمایشگاه پاتولوژی در حقیقت آسیب های وارد شده به بافت را تشخیص می دهد مانند : 

**انواع هپاتیت ، سرطان ها و هر نوع آسیب بافتی از میکروب گرفته تا انواع آسیب های خودی بدن.

**اما آزمایشگاه پاتوبیولوژی : خود دلیل و عامل بیماری را تشخیص می دهد و انواع تغییرات فیزیولوژیک را نیز بررسی می کند مانند : قند خون افراد.

 

 

شرایط تاسیس آزمایشگاه پاتوبیولوژی چیست؟

افرادی می توانند آزمایشگاه پاتوبیولوژی تاسیس کنند  که پس از سپری نمودن دوره پزشکی و کسب مدرک پزشک عمومی ، به مدت 4 سال دوره تخصصی را در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور سپری کنند در چنین مراکزی هم آزمایش های معمول و هم آزمایش های پاتولوژی صورت می گیرد.

 

 

 

 

بخش های مختلف بهترین آزمایشگاه پاتولوژی کرج:

 بخش های مختلف بهترین آزمایشگاه پاتولوژی کرج عبارت اند از: 

(هماتولوژی ، بیوشیمی ، بانک خون ،ایمونولوژی ،میکروب شناسی ، سرولوژی ، آزمایش های متفرقه  که هر یک را بخش ها به طور دقیق توسط متخصصین نظارت می شود ).

 

 

**بخش هماتولوژی :

در این بخش آزمایش های  : CBC ، ESR ، گروه خون و RH ، PT، P TT ، شمارش پلاکت ها ، شمارش رتیکولوسیت ، H T و H B ، سیلان ، انعقاد انجام می شود . 

 

 

** بخش بیوشیمی :

در این بخش آزمایش های : اوره  و قند ،  ، کراتی نین ، تری گلیسیرید  ،کلسترول ، اسید اوریک ، بیلی روبین ( D و T) ، کلسیم ، فسفر، پروتئین ، آلبومین ، یونوگرام ، S G O T، S G PT،  A I P ،  L D H و گازومتری انجام می شود. 

 

 

** بخش بانک خون :

در این بخش آزمایش های تعیین گروه و R H بیمار و کیسه خون ،کراسماچ _کومبس مستقیم _ کومبس غیر مستقیم انجام می شود.   

 

 

** بخش میکروب شناسی :

در این بخش آزمایش های : 

*کشت و بررسی مستقیم ادرار * کشت و بررسی مستقیم خون* کشت و بررسی مستقیم مدفوع* کشت و بررسی مستقیم مایعات بدن * کشت و بررسی مستقیم زخم ها * بررسی مستقیم B K انجام می شود.

 


**ایمونولوژی:

ایمونولوژی پزشکی شاخه‌ ای از علوم زیست پزشکی است که مطالعه ساختار و عملکرد  سیستم ایمنی بدن در تمام ارگانیسم‌ ها را در بر می‌ گیرد. سیستم ایمنی مهم‌ ترین نقش را در شناخت بیماری‌ ها ایفا می‌ کند و همچنین با انواع مختلفی از مکانیسم‌ های دفاعی از بدن انسان در برابر عفونت‌ ها محافظت می‌ کند.

 


**  سرولوژی :

در این بخش آزمایش های C R P و RF و B H C G انجام می شود.

 

 

** آزمایش های متفرقه :

این آزمایش ها شامل : آزمایش کامل ادرا ر ، تست مدفوع  ، جستجو ی خون در مدفوع ، ( تست گایاک) ، توبرکولین تست ، بررسی ضایعات از نظر قارچ ، بررسی ضایعات از نظر لیشمن می باشد.

 

 

وظیفه آزمایشگاه های ژنتیک چیست؟

در این مکان با استفاده از کاریوتایپ و روش های مولکولی مثل P C R و انواع آن  به بررسی تشخیص یا میزان احتمال بیماری ژنتیکی در نسل بعدی خانواده که متولد خواهند شد می پردازند.

این روش ها ، روش هایی خیلی دقیق ولی با هزینه آزمایش بالا می باشند به خصوص در موارد قبل از بارداری به طور معمول مشاوره ژنتیک در کنار این آزمایشات انجام می شود که به قیمت آزمایش می افزاید .

 

 

 

نقش آزمایشگاه خوب در کرج  در تشخیص بیماری های ژنتیکی:

به طور معمول ، اختلالت و بیماری های ژنتیکی در زمان تولد و حتی در سال های بعد ، بروز می کند اما بسیاری از آن ها را می توان قبل از تولد تشخیص داد و از بروز آن ها تاحدود زیادی جلوگیری کرد .

 


یک اختلال ژنتیکی چگونه انتقال پیدا می کند؟

هنگامی که ژن ها و DNA منتقل شده از پدر و مادر دارای اختلال و نقص ژنتیکی باشد ، کودک مستعد به ابتلا به بیماری ژنتیکی خواهد شد.

 

 

بیماری های ژنتیکی :

بیماری های ژنتیکی می توانند در سطح مولکولی یعنی ژن و یا توالی های DNA بروز کنند که کوچک ترین سطح از سطوح اطلاعات ژنتیکی است و یا در سطح کوروموزومی اتفاق بیافتد.

کروموزوم ها در حقیقت همان DNA هستند که به شکل کلاف های بزرگ تری در هم پیچیده شده و در هسته سلول واقع می شوند.

 

 

تشخیص سرطان در آزمایشگاه پاتولوژی به چه صورت است؟

 

 


این بخش بیشتر در تشخیص سرطان کاربرد داشته که پس از تکه برداری از عضو در گیر و بافت های بدن طی فرا یندی این نمونه ها تبدیل به نمونه های رنگ آمیزی شده قابل بررسی زیر میکروسکوپ بر روی شیشه های نازکی به نام لام می گردد .

 

بهترین آزمایشگاه پاتولوژی کرج برای انجام آزمایش:

بهترین آزمایشگاه ها و دقیق ترین آزمایشگاه ها در کرج نیز هستند که با کمی تحقیق و تفحص درست و با استفاده از تجربیات مراجعه گنندگان و تایید پزشکان مجرب و با تجربه ، دستیابی به یک آزمایشگاه خوب برای داشتن جواب آزمایش خوب کار سختی نخواهد بود.

 

 

برخی از آزمایش­ های متداول قابل انجام در آزمایشگاه پاتولوژی:

 

آزمون­ های کارکردی کبد :

اگر پزشک معالجتان نیاز به یک نگاه دقیق تر به کبدتان دارد، امکان دارد از بیمار بخواهد تا آزمایش های کارکردی کبد را انجام دهد ، تا آنزیم ها ، پروتئین ها و موادی که توسط کبد تولید و یا دفع می شوند، اندازه گیری شود .

اگر آزمایش­ های بیمار آسیب کبدی را نشان دهد ، امکان دارد به این معنی باشد که بیمار یکی از بیماری ها یا عفونت هایی که بر کبد تأثیر می گذارد را دارید . این آزمایش­ ها می ­تواند برای تشخیص زودرس و درمان ضروری باشند .

 

بررسی آهن خون :

بررسی میزان آهن بیمار به دکتر معالجتان نشان می دهد که آیا آهن کافی در بدن فرد وجود دارد یا خیر .

وجود آهن کافی برای عملکرد طبیعی گلبول­ های قرمز الزامی است  اگر سطح آهن بیمار  پایین باشد ، امکان دارد کم خونی داشته باشید که علائم آن شامل : خستگی و کمبود انرژی  در فرد است که احتمال دارد به بیماری­ های اساسی هم  اشاره داشته باشد .

 

 

بهترین آزمایشگاه پاتولوژی کرج

 

داشتن بیش از حد آهن  _ هموکروماتوز یا سرریز و زیادی آهن در خون هم می تواند خطر ابتلا به شرایط جدی مانند : بیماری کبد ، نارسایی قلبی ، آرتروز یا دیابت را افزایش دهد .

 

 

اندازه گیری کمی هورمون تحریک کننده تیروئید (T S H) :

آزمایش TSH  یا اختلالات تیروئید است :  مانند کم کاری تیروئید ( هورمون تیروئید ناکافی )، پرکاری تیروئید ( هورمون بیش از حد تیروئید ) ، برخی از سرطان­ ها و مشکلات خود ایمنی را بررسی می کند .

TSH به تیروئید گفته می شود  تا هورمون های تیروئیدی را که برای کنترل بسیاری از عملکردهای بدن از جمله : (  تنفس ، ضربان قلب ، وزن بدن ، دما و سطح انرژی ) لازم است را بسازد ، لذا بررسی دقیق میزان آن مهم است .

 

 

آزمایش ادرار :

آزمایش ادرار مجموعه‌ ای از آزمایش ها بر روی نمونه ادرار است که به دنبال کشف طیف وسیعی از بیماری ها از جمله : (  بیماری کبد یا کلیه ، دیابت و غیره )  است .

عفونت ادراری نیز امکان دارد  با این آزمایش یا آن چه که به عنوان کشت ادرار شناخته می شود ، تشخیص داده شود .

 

 

تست های انعقادی :

 در تست‌ های انعقادی ، شرایط انعقادی خون را بررسی می کنند و هم چنین به بررسی اثربخشی داروهای ضد انعقاد می پردازند.

 

 

بخش های آزمایشگاه تشخیص طبی شامل:

– هماتولوژی

– سرولوژی

– هورمون شناسی

– بیوشیمی، میکروب شناسی

– انگل شناسی و انالیز مایعات بدن نظیر ادرار است

  • افرادی که در این بخش ها کار می کنند دارای مدرک علوم آزمایشگاهی یا میکروبیولوژی می باشند.