آزمایش قند خون ناشتا یکی از مناسب ترین راه ها برای پی بردن به وضعیت اولیه قند خون ،بویژه برای افراد مشکوک به دیابت است.علائمی مانند تکرر ادرار،افزایش حجم ادرار و همچنین خشکی دهان ممکن است نشانشگر اولیه افزایش قند خون و در نهایت یک پیش آگهی برای دیابت باشند.

برای اطمینان از حصول نتایج بهتر،آزمایش باید در شرایط رعایت ناشتایی انجام شود .پزشک شما در صورت مشکوک شدن به دیابت،آزمایشات تکمیلی را درخواست خواهند کرد.

 

دلایل افزایش قند خون:

عواملی مانند دیابت،پاسخ حاد در عفونت ،سوختگی، سندروم‌کوشینگ ،نارسایی کلیوی ،درمان با دیورتیک ها و همچنین پانکراتیت حاد باعث افزایش قند خون می شوند.

 


دلایل کاهش قند خون:

عواملی مانند روزه داری، زیاده روی در مصرف انسولین، بیماری آدیسون باعث کاهش سطح گلوکز خون می شوند.

 

 

برای انجام این آزمایش بیمار لازم است حداقل ۸ ساعت ناشتا باشد. مثلا شب شام سبک میل نموده و صبح روز بعد به آزمایشگاه مراجعه کند، نوشیدن آب اشکال ندارد.

 

 

حفظ سطح سالم قند خون

پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای ممانعت از افزایش زیاد قند خون بسیار حیاتی است. استراتژی های حفظ سطح سالم قند خون عبارتند از:

محدود کردن مصرف قند و نمک.

به جای نان سفید، نان سبوس دار و ماکارونی را انتخاب کنید.

خوردن غذاهایی که سرشار از فیبر هستند برای کمک به بدن برای این که سطح قند خون را کاهش دهد.

خوردن غذاهای حاوی پروتئین بالا برای حمایت از احساس پر بودن معده.

انتخاب سبزیجات غیر نشاسته ای که احتمال افزایش بیش از حد قند خون را کاهش می دهند.

افرادی که داروهای دیابتیک مصرف می کنند و در معرض خطر ابتلا به قند خون خطرناک هستند ، باید رژیم غذایی مشابه را دنبال کنند. آنها همچنین برای جلوگیری از افت قند خون باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.